“Tata je rekao da će se brzo vratiti…” – poginuo heroj Ante Rudan

Na prvoj crti obrane grada Zadra, na Bilom Brigu, 18. svibnja 1992. godine u žestokom okršaju s JNA stradao je jedan od heroja Domovinskog rata – Ante Rudan.

Njegov otac Pavao iz Kaštel Sućurca bio je kemijski tehničar te je sredinom 50-ih godina 20. stoljeća dobio posao šefa proizvodnje plastike u velikoj zadarskoj tvornici Bagat koja je proizvodila šivaće mašine. Tako se sa suprugom Anicom i sinčićem Nikolom preselio u Zadar gdje se 19. siječnja 1958. godine obitelj proširila za novog člana – Antu. Od malena je Ante bio vezan uz more i planine, a te dvije ljubavi pratile su ga cijeli život.

Kao dječak od 6-7 godina on je sa mnom te majkom i ocem išao na Velebit. Ljubav prema planinama on i ja naslijedili smo od oca, a Ante je bio najmlađi član Planinarskog društva Paklenica. Išli smo i na Kozjak i Mosor, ali i na Medvednicu i Samoborsko gorje. Planinarili smo po čitavoj Hrvatskoj. Osim toga zajedno smo išli na more. Imao sam brodić od 4 metra i na njega bi stavili dvije Tomosove pente od 4 konja i išli nekoliko dana loviti ribu na Kornate. Čamac nije kabinu već smo pravili šator na brodu i u njemu spavali i u 5 ujutro bi se budili i bacali parangal.

Nikola Rudan, brat
Antin NK Bagat

Od ujaka, poznatog sportskog trenera, Mate Maglova, Ante je naslijedio ljubav prema sportu. Osobito je volio košarku i nogomet kojeg je godinama trenirao nastupajući za nogometni klub Diklo i nogometni klub Bagat. Kasnije je bio košarkaški i nogometni sudac, a sudio je utakmice po cijeloj Dalmaciji. Pred rat trenirao kao pomoćni trener nogometni klub Bagat. U Bagatu je bio i zaposlen kao mehaničar na održavanju strojeva u proizvodnji. U Bagatu je radila i Silvija s kojom je Ante zasnovao obitelj. Rodila im se 1980. kćer Ana, a 1984. dobili su Maju.

S kćerkama

Ante je čak otvorio fast food, ali ga je nakon godinu dana zatvorio te otišao u rat. Najprije je sudjelovao u uličnim stražama, a osnutkom Zbora narodne garde prešao je u 112. zadarsku brigadu, zatim u Gradski bataljun i na koncu u 159. brigadu Hrvatske vojske. Cijelo to vrijeme njegova je obitelj bila u zadarskom naselju Plovanija gdje su krenuli graditi kuću koja se u vihoru rata našla praktički na prvoj crti,

Ante s obitelji

Imam malo živih sjećanja na oca. Znam da sam bila njegova miljenica, često smo zajedno išli na igralište, a onda je došao rat. Ostali smo u Zadru, majka nije htjela da bježimo nego da ostanemo tu blizu tate. Bili smo blizu prve crte i blizu vojarne JNA, tako je kuću kraj nas pogodila granata, a geleri su pogodili krevet na kojem sam spavala. Srećom majka me uspjela ranije probuditi i odvesti u sklonište. Tata nam je jednog dana doveo psića kojeg je našao na prvoj crti. Bio je vučjak i zvao se Rex. Sjećam se dobro tog dana kada je poginuo. Išao je na ratište i došao se pozdraviti, rekao je da će se brzo vratiti, ali se više nikada nije vratio.

Maja Rudan Šestan, kćer
Ante (drži psa) i suborci

U početku rata Ante i njegov brat Nikola postavljali su punktove sa radio stanicama kako bi obrana Zadra što lakše funkcionirala no ratni putevi su im se razdovojili.

Ja sam u rujnu ’91. otišao centar veze, a njega je ratni put odveo u drugom smjeru. Vodilo ga je domoljublje i taj zanos. Kada je došlo primirje ja sam ga molio da ostavi taj svoj bestrzajni top s kojim je bio na prvoj crti i da dođe kod mene u vezu jer je bio potreban nam kao vrhunski radiotelegrafist, ali njemu je prva linija fronte bila poziv. Taj dan kad je poginuo on uopće nije trebao biti na položaju prema rasporedu, ali otišao je…

Nikola Rudan, brat

Kobnog 18. svibnja Ante Rudan je sa svojim bestrzajnim topom cijeli dan vodio bitku protiv dva neprijateljska tenka i topova na Musapstanu koji su napadali položaje Hrvatske vojske i sam grad Zadar.

Bilo je to vrijeme poznate akcije “Jaguar”. Cilj neprijatelja bila je deblokada brda Križ koji je oslobađala 2. bojna 159. brigade. Naša 1. bojna imala je zadatak aktivno braniti položaje na Bilom Brigu i ne dopustiti neprijatelju da priskoči u pomoć Križu. Iako je Antin položaj bio otkriven te je neprijatelj iz svojih sredstava okrenuo vatru prema njemu, on se nije htio povući, sve u želji da ispali još jedan projektil iz svog topa. Međutim, u popodnevnim satima pogiba od izravnog neprijateljskog pogotka.

Enriko Jurić, suborac

Na 23. godišnjicu pogibije heroja Ante Rudana njemu u čast nazvana je ulica u kojoj je poginuo i koja je bila prva crta obrane grada Zadra sve do operacije Maslenica.

Izvori
Svjedočanstva
Usmeno svjedočanstvo Enrika Jurića, prikupljeno 16. svibnja 2020.
Usmeno svjedočanstvo Maje Rudan Šestan, prikupljeno 10. svibnja 2023.
Usmeno svjedočanstvo Nikole Rudana, prikupljeno 10. svibnja 2023.

Internet
Grad Zadar: “Ante Rudan, jedan od heroja obrane Zadra, dobio ulicu”, pristup ostvaren 10. svibnja 2023., https://www.grad-zadar.hr/vijest/opce-vijesti-28/ante-rudan-jedan-od-heroja-obrane-zadra-dobio-ulicu-2874.html